پرش به


انجمن‌های گفتگوی بورسینس - اطلاعیه؛

پیامی برای نمایش نیست

دانلود ثروت نهفته در بورس ایران

موضوع های جدید


تصویر

معرفی فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی

دانلود فیلم فروشنده

  • لطفا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید پاسخ دهید
بدون پاسخ

#1 fati557698

fati557698
    آفلاین

    عضو انجمن بورسینس

  • عضو ارزشمند انجمن
  • ستارهستاره
  • 36 ارسال
  • عضویت: ۰۳-آبان ۹۵
  • 36 موضوع ایجاد شده

ارسالی ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۸ بعد از ظهر

معرفی فیلم فروشنده

 

 

در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان عزیز را با فیلم بسیار زیبای فروشنده ساخته اصغر فرهادی بیشتر آشنا کنیم.در ادامه این مطلب به معرفی بازیگران ونقد این فیلم سینمایی بسیار زیبا خواهیم پرداخت.
 
 

برای مشاهده این بخش لطفا وارد حساب کاربری خود شوید یا اگر عضو نیستید از این قسمت عضو سایت شوید

 
 
 

Download-The-Saleman.jpg

 

 

برای مشاهده این بخش لطفا وارد حساب کاربری خود شوید یا اگر عضو نیستید از این قسمت عضو سایت شوید


 

 

فروشنده (دستفروش) - Forushande

تهیه کننده: اصغر فرهادی, الکساندر مالت گای

نویسنده : اصغر فرهادی | کارگردان : اصغر فرهادی

سال ساخت: 1394 | پخش: ؟ | پخش کننده: کول دانلود

 

 

  

لیست بازیگران فیلم فروشنده

شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی ، بابک کریمى ، مینا ساداتی و ... 

 

خلاصه داستان فروشنده

«فروشنده» به زندگی زن و شوهری می پردازد که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته «آرتور میلر» هستند. / دانلود نمایش مرگ یک فروشنده

 

جوایز و افتخارات فروشنده

جشنواره کن 2016 : بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی و بهترین فیلمنامه برای اصغر فرهادی. (2 خرداد 95)

جايزه بهترين فيلم جشنواره مونيخ (12 تیر 95)

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره آمستردام. (9 شهریور 95)

هوگوی نقره ای جشنواره فیلم شیکاگو. (1 آبان 95)

بهترین فیلم جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا (آبان 95)

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم اولان باتور (آبان 95)

جایزه بهترین فیلم شصت و یکمین جشنواره فیلم سمینس وایادولید اسپانیا (آبان 95)

نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب. (آذر 95)

 

خبرهای جدید از فروشنده

12 آذرماه 94: آغاز فیلمبرداری «فروشنده» . طبق اعلام عوامل فیلم، تولید این کار 3 ماه و نیم به طول می‌ کشد.

  

20 دی: وب‌سایت سینمایی «ایندی وایر» هفتمین فیلم اصغر فرهادی را در ردیف پنجم فهرست خود تحت عنوان «100 فیلم که بیشترین انتظار را برای دیدن آنها در 2016 می کشیم» جای داد.

  

24 بهمن: پروژه اسرارآمیز اصغر فرهادی خریداران خارجی را جلب کرده است. به گزارش مهر به نقل از اسکرین دیلی، کمپانی بین المللی فیلم مومنتو (MFI) برای پخش این فیلم قرارداد بسته است.

 

6 اسپند: پایان فیلمبردارى فیلم «فروشنده» .

 

28 فروردین 95: مراحل پايانى آماده سازى فروشنده اصغر فرهادى.

 

21 اردیبهشت 95 : جدیدترین ساخته اصغر فرهادی به عنوان آخرین فیلم به بخش رقابتی جشنواره کن افزوده شد.

 

2 خرداد: شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد و اصغر فرهادی بهترین فیلمنامه جشنواره کن 2016 شدند.

 

20 خرداد: حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش با صدور مجوز نمایش فیلم «فروشنده» موافقت کرد و به این فیلم هیچ اصلاحیه‌ای نخورده است.

 

31 خرداد: فیلمیران پخش کننده «فروشنده» اصغر فرهادی شد. علی سرتیپی مدیرعامل «فیلمیران» : اکران اروپا و آمریکای فیلم از شهریور ماه آغاز می شود و ما در تلاش هستیم که پیش از آن زمان در ایران فیلم را اکران کنیم.

 

3 تیر: تيغ سانسور به فروشنده هم رحم نكرد! ارشاد دستور داده تصنیف رعنا با سدای ملوک ضرابی از فروشنده حذف شود. فرهادی قبلا اعلام کرده بود فیلمش ادای دین به این خواننده است. / دانلود آهنگ رعنا از ملوک ضرابی

 

5 تیر 95 : پیش بینی اسکار 2017: فروشنده شانس اول

 

12 تیر: دریافت جايزه بهترين فيلم جشنواره مونيخ / هیات داوران: «ما انتخاب کردیم این جایزه را به فیلمی بدهیم که در عین معاصر بودن نگاهی جهانی و از همه مهم تر به سوی آینده دارد. داستانی که بسیار هیجان انگیز و پر از شگفتی است. فیلمی درباره آن چه هستیم یا می توانستیم به عنوان انسان باشیم.”

 

26 شهریور: فروشنده نماینده ایران در اسکار 2017 شد.

 

27 شهریور: پخش نشدن تیزر از تلویزیون - علی سرتیپی پخش کننده "فروشنده" در گفتگو با آی سینما: اصغر فرهادی خودش تصمیم گرفت تیزرهای فیلمش را به تلوزیون ندهد!

 

1 آبان: «فروشنده» هوگوی نقره ای جشنواره فیلم شیکاگو را کسب کرد. هیات داوران: «فیلمی‌ که به ما نگاهی منحصر به فرد درباره مشکلات برخاسته از اتفاقی همچون تعدی جنسی و برخورد جامعه با آن می‌دهد. در عین حال، فیلم، داستانی بسیار قدرتمند و جهان‌شمول را درباره انتقام روایت می‌کند که در این فیلم به شیوه‌ای واقع گرایانه روایت می شود و یک دو راهی و سردرگمی بسیار دردناک را نمایش می‌دهد. فروشنده داستانی ست که شرایط انسانی را در سطوح مختلف، آشکار می کند.»

 

25 آبان: پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران / 15 میلیارد و 350 میلیون.

 

26 آذر: فروشنده نامزد اسکار و گلدن گلوب شد.

فروشنده با 9 فیلم؛ تونی اردمن (آلمان)، تانا (استراليا)، اين فقط پایان دنیا است (کانادا)، سرزمين من (دانمارک)،  انتخاب پادشاه (نروژ)، بهشت (روسیه)، مردی به نام اوو (سوید)، زندگی من به‌عنوان یک کدو (سوییس) برای دریافت اسکار امسال مبارزه مى كند. فروشنده همچنین در هفته ای که گذشت در بین نامزدهای گلدن گلوب نیز جای گرفت.

 

رکوردهای فروشنده

اتفاقی تاریخی: سانس ساعت 6:45 صبح "فروشنده" در سینما آزادی پر شد و این فیلم با سالنی پر در 10 شهریور بازگشایی می شود. (8 شهریور)

فروشنده رکورد تاریخ سینمای ایران را شکست. این فیلم در نخستين روز اكران 260 ميليون تومان فروخت!! (11 شهریور)

فروشنده پس از 2 روز اکران بیش از 600 میلیون فروخته است. (12 شهریور)

فروشنده در 3 روز میلیاردی شد و رکورد دیگری زد!! / فروش اين فيلم در تهران و دو شهر مشهد و كرج پس از سه روز بيش از يک ميليارد تومان شده است. (13 شهریور)

فروشنده در 6 روز به 2 میلیارد رسید!! (16 شهریور)

پس از 15 روز اکران به فروش 5 میلیارد رسید تا همچنان میانگین هر 3 روز 1 میلیارد فروش را پابرجا نگه داشته باشد! (24 شهریور)

فروشنده در 3 هفته 7 میلیاردی شد! (31 شهریور 95)

فروشنده در 4 هفته به 8.7 میلیارد رسید! (7 مهر)

فروشنده از مرز 12 میلیارد گذشت (29 مهر 95)

فروشنده به ١٤ ميليارد و 600 میلیون تومان رسيد و با پشت سر گذاشتن فیلم 50 کیلو آلبالو و فیلم من سالوادور نيستم فیلم پرفروش سال 95 شد. هنوز یک هفته دیگر زمان دارد تا رکورد محمد رسول الله را هم بشکند. (19 آبان)

فروشنده با پیشی گرفتن از فیلم محمد رسول الله پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد. این فیلم با 15 میلیارد و 350 میلیون به کار خود پایان داد. (25 آبان)

 

تاریخ اکران فروشنده

10 شهریور 95 .

 

آمار فروش فروشنده

16 میلیارد تومان (در ایران)

 

نسخه قاچاق فیلم فروشنده

در حالی که در چند روز گذشته نسخه ای از فیلم فروشنده که گزاره “بازبینی وزارت ارشاد ۹۵/٣/٩” بر روی ویدیو بود به گونه قاچاقی پخش شد شرکت تصویرگستر پاسارگاد که حق رایت این فیلم رو دارد اعلام کرد فیلم را پخش نمی کنیم تا ارشاد پاسخگوی ما باشد. این چندمین بار است که سرمایه ما به خطر می افتد و نسخه بازبینی که برای ارشاد فرستاده می شود به بیرون درز می کند.

 

در پی انتشار این خبر علی اسدزاده مدیرعامل شرکت تصویرگستر پاسارگاد، مدعی شد آن چه که امروز منتشر شده قطعا از مجاری وزارت ارشاد خارج شده است. او در این رابطه می گوید: «حدود یک ماه پیش متوجه شدیم نسخه اى که برای بازبینی وزارت ارشاد به منظور صدور پروانه سینمایی ارایه شده بود در یکى از شهرستان ها منتشر شده است. به دنبال این اتفاق با توجه به ضربه اى که انتشار قاچاق این فیلم به توزیع نمایش خانگى آن در ایران و همچنین بروز مشکلات حقوقى براى نمایش بین المللى فروشنده بوجود خواهد آورد، کارگردان فیلم که بیرون از کشور بودند، تلفنى موضوع را با حجت الله ایوبی در میان گذاشته و آقاى ایوبی اعلام می کند که قطعا پیگیری می کنند و بدنبال آن ایشان ستاد صیانت را مسوول پیگیری این مساله می کنند.» مدیر عامل تصویرگستر پاسارگاد مدعی است که هرچه به سازمان سینمایی و وزارت ارشاد نامه نوشته و پیگیری کرده هیچ جوابی نشنیده و نتیجه ای حاصل نشده است، اما نتیجه پیگیر ی های شخصی او از شهرستان مورد نظر این بوده که نسخه ای از فیلم را فردی نا شناس که غیر محلی بوده به یک ویدیو کلوپ به قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته است.

 

اسدزاده می گوید تا مشخص شدن این موضوع مهم که کل شبکه نمایش خانگی را به خطر انداخته است، فیلم فروشنده را توزیع نخواهد کرد زیرا این موضوع به زودی باعث از بین رفتن حیات شبکه نمایش خانگی می شود و دیگر خرید فیلم ایرانی به هیچ عنوان ارزش سرمایه گذاری را ندارد. از طرفى باعث بى اعتمادى پخش کنندگان خارجى که قصد خرید فیلم هاى ایرانى را دارند نیز خواهد شد. این در شرایطی است که فیلم فروشنده هنوز در بسیارى از کشور ها به روى پرده نرفته است و قرار است اکران آن در آمریکا از اسپند ماه آغاز شود. از سوی دیگر پی گیری های انجام شده خبر از این دارد که عرضه کننده نسخه قاچاق در روزهای گذشته دستگیر شده، مورد بازجویی قرار گرفته و در حال حاضر با قید وثیقه آزاد است و نتیجه بازجویی ها و بررسی ها نشان از آن دارد که نسخه بازبینی از ارشاد بیرون نرفته است. (3 دی 95)

 

زمان پخش در شبکه نمایش خانگی

نا مشخص.

 

 

 

 

نقد فیلم فروشنده

 

 
 
f12a58b6-7959-4e4b-ba74-977ebe2e3684.jpg
 

فروشنده مهم‌ترین فیلم امسال سینمای ایران است، دغدغه‌هایی را که اصغر فرهادی در فیلم‌های گذشته‌اش به آن‌ها پرداخته در خود دارد و در عین حال تجربه‌ی تازه‌ای برای او به شمار می‌رود.

 

عطش دوباره دیدن فروشنده تنها چند ساعت پس از تماشای فیلم از آن حس‌هایی نیست که بعد از دیدن هر فیلمی به شما دست دهد. اینکه تا آخرین اسم تیتراژ پایانی روی صندلی بنشینید و فریم به فریم فیلم را در ذهنتان مرور کنید کار هر فیلمی حداقل در سینمای ایران نیست. فرهادی فیلمی ساخته که با کارهای گذشته‌اش فرق دارد چون در سکانس‌های پایانی‌اش تعلیقی خلق می‌کند که ناخودآگاه به تک تک حرکات کاراکترها واکنش نشان می‌دهید و تپش قلبتان را محکم‌تر از حالت طبیعی حس می‌کنید. فروشنده تلاش فرهادی برای ساخت فیلمی در فضای تنش‌زا، رازآلود و نامطمئن است؛ از همان سکانس افتتاحیه که طولانی‌ترین تک‌پلان فرهادی در فیلموگرافی‌اش است گرفته تا سکانس‌های پایانی که به رسم سبک او بدون یک نت موسیقی چنان فضایی به وجود می‌آورد که چشم به پرده می‌دوزید و منتظرید انفجاری رخ دهد نشان از تجربه‌ای متفاوت می‌دهد. فیلم اما همان مضامین آثار گذشته را در خود دارد و باز هم با شخصیت‌های مرددی طرف هستیم که باید در سخت‌ترین لحظات تصمیم بگیرند، به ارزش‌های اخلاقی پایبند باشند و راهی برای رهایی بیابند.

 

 

c0f4c347-c6a5-467b-930b-a3af42ee4ab7.jpg

 

فروشنده فیلم شسته‌رفته و ساختارمندی است که کوبنده شروع می‌شود و تأثیرگذار به اتمام می‌رسد. یک پایان‌بندی خوب به معنای حک شدن تمام فیلم در ذهن تماشاگر است و فرهادی هم نشان داده پایان‌بندی را می‌فهمد. هل دادن ماشینِ گیر کرده در گل و راهروی دادگاه هیچوقت از ذهنمان پاک نخواهد شد اما به طبع آن، جیغ و دادهای داخل تونل و جر و بحث‌های نادر و سیمین هم از یادمان نخواهد رفت. فرهادی همانقدر که به یک پایان‌بندی قوی اهمیت می‌دهد، آغاز فیلمش را نیز به دقت طراحی می‌کند. ساختمانی که در شرف ریختن است و عماد که به همسایه‌ها برای تخلیه‌ی خانه کمک می‌کند، همراه یک دوربین مشوش بدون‌کات شده که به ترک روی شیشه و بولدوزر گودبرداری ختم می‌شود. بعد از این اوج ناگهانی نوبت به مقدمه‌چینی‌ها می‌رسد. با شخصیت‌ها آشنا می‌شویم، با روابط آن‌ها و راست و دروغ‌هایشان.

 

رعنا (ترانه علیدوستی) و عماد (شهاب حسینی) بازیگران تئاتر مرگ فروشنده هستند، تئاتری که بسیار بیشتر از‌ یک داستان فرعی است و در حد یک کاراکتر به آن پرداخته می‌شود. فروشنده بسیار پرجزئیات است و شاید همین ریزه‌کاری‌ها باشد که چندبار دیدنش را می‌طلبد. هر شخصیتی، هر دیالوگی، هر لوکیشنی و هر قابی با طرح و نقشه‌ی قبلی و در ارتباط با یکدیگر طراحی شده‌اند. فیلم را نمی‌توانید به عناصر سازنده‌اش تجزیه کنید؛ نمی‌توان فیلمبرداری را از طراحی صحنه جدا کرد، بازیگری بازیگران را جداجدا مورد بررسی قرار داد و کارگردانی و تدوین را بدون توجه به هم قضاوت کرد. نیروی محکمی همه‌ی این عوامل را در کنار یکدیگر قرار داده و یک ساعت سوئیسی ساخته که دو ساعت و پنج دقیقه بدون یک ثانیه اشتباه کار می‌کند. موشکافی جزئیات فروشنده از حوصله‌ی این نقد خارج است و فرصت دیگری می‌طلبد اما شاید اشاره به یکی از مواردی که در فیلم‌های قبلی فرهادی هم سابقه دارد به درک بیشتر فروشنده کمک کند.

 

خانه و ساختمان همیشه در فیلم‌های فرهادی جایگاه مهم و نقشی پررنگ داشته‌اند. از آپارتمان مژده در چهارشنبه‌سوری گرفته تا ویلایی که سپیده در درباره‌ی الی پیدا می‌کند و خانه‌ی نادر در جدایی، خانه‌ها همیشه هویت داشته‌اند و نقشی اساسی ایفا می‌کردند. آپارتمان نیمه‌مخروبه‌ی عماد و رعنا و خانه‌ی جدیدشان که آغازگر همه‌ی دردسرها است، نشانی دیگر از تأکید فرهادی روی خانه‌ها است. ترک‌های روی دیوار خانه‌ی قبلی و نقاشی‌های کودکانه‌ای که در خانه‌ی جدید می‌بینیم تنها یکی از نشانه‌های تضاد بین این دو است. حتی قاب‌بندی‌ها از درون فریم پنجره‌ها و راه‌پله‌ها که گویی به امضای فرهادی بدل شده‌اند، در فروشنده نیز مشهود هستند.

فروشنده تلاش فرهادی برای ساخت فیلمی در فضای تنش‌زا، رازآلود و نامطمئن است

فروشنده از لحاظ تعدد شخصیت‌ها فیلم جمع و جورتری است که بیشتر از همه روی عماد تمرکز می‌کند، شخصیتی که یک معلم ادبیات و بازیگر تئاتر است و قرار نیست ویژگی‌ منحصر به فرد یا فوق‌العاده‌ای داشته باشد. شهاب حسینی با درک بالایی از شخصیت عماد، یک بازی راحت و بی غل و غش ارائه داده که به موقعش ویلی لومانِ تئاتر مرگ فروشنده است و از وضع کساد زندگی‌اش گله می‌کند و به موقع هم در قالب همسری مهربان که دنبال حقیقت است فرو می‌رود. او در فروشنده بیش از یک نقش بازی می‌کند، چون عماد موقعیت‌های بسیار متفاوتی را تجربه می‌کند. روی سن نمایش باید حواسش به اشک‌های همسرش باشد، در کلاس مدرسه اعصابش از شاگردهای بازیگوش خرد می‌شود، با دوستی که خانه‌ی جدید را برایشان جور کرده دعوا می‌کند و برای پسربچه‌ی همکارش ادای باب اسفنجی در می‌آورد. شهاب حسینی سعی نکرده با اغراق وجوه مختلف این کاراکتر را از یکدیگر جدا کند، بلکه با یک بازی یکنواخت واکنش‌های متفاوت به موقعیت‌های متفاوت را به نمایش گذاشته است.

 

 

629d497f-22de-48f0-b5d8-19392db499df.jpg

 

از طرفی ترانه علیدوستی برای رعنا بازی‌های متفاوتی ارائه می‌دهد که مرز بین آن‌ها همان اتفاقی است که برای این شخصیت می‌افتد. رعنای اول را کمتر می‌بینیم اما از همان سیگنال‌های خفیفی که از او می‌گیریم درمی‌یابیم که شیطنت‌های خودش را دارد و چندان هم برایش مهم نیست که دست به لوازم صاحب قبلی خانه بزند و آن‌ها را جابه‌جا کند. رعنا پس از حادثه اما به درون لاک خودش می‌رود، کم‌حرف‌تر می‌شود و حتی دنبال مقصر قضیه نیست و فقط می‌خواهد اتفاقی را که برایش افتاده فراموش کند. کم‌حرفی و عکس‌العمل‌های خفیف فیزیکیِ رعنا در نیمه‌ی دوم فیلم برای ترانه علیدوستی به معنای ارائه‌ی یک بازی ظریف‌تر و مبتنی بر نگاه‌ها و حالات صورت است. فلفل تیز فروشنده اما بابک کریمی است، کسی که به خاطر بازی گنگ‌اش هیچوقت نمی‌توانیم قضاوتی در موردش داشته باشیم. گاهی در شمایل یک دوست ظاهر می‌شود و جایی فکر می‌کنیم کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه‌اش است. وسعت کم تیم بازیگران اصلی فروشنده کفه‌ی ترازو را به سمت شهاب حسینی سنگین کرده و فضای بیشتری به او برای نمایش یک بازی راحت اما دقیق می‌دهد.

فروشنده همچنان کاملاً یک فیلم از دنیای فرهادی است که رنگ و بوی تازه‌ای گرفته اما شاید به اندازه‌ی کارهای قبلی، پخته نباشد

تئاتر مرگ فروشنده‌ی آرتور میلر، شغل معلمی عماد و اشاره به فیلم گاو، نقاشی‌های کودکانه‌ی روی دیوار خانه‌ی جدید و آهنگ پیش‌درآمد علی عظیمی تنها چند مورد واضح از وسایلی هستند که فرهادی از آن‌ها برای روایت داستانش استفاده می‌کند. او بدون دیالوگ‌نویسی بیش از حد و بازی‌های اغراق‌آمیز داستان تعریف می‌کند. پربیراه نیست اگر بگوییم اصغر فرهادی بهترین روایت‌گر سینمای ایران است، چرا که بدون توضیح واضحات و حساب کردن روی آگاهی بیننده، تکه‌های پازل داستانش را کنار هم می‌چیند و تصویر نهایی را که شاید برای هرکس متفاوت باشد شکل می‌دهد. فروشنده داستانی درباره‌ی انتقام است که روی پایه‌های دروغ، خیانت و ترس ایستاده است. فیلم حرفش را لحظه‌ای و با تعلیقی که ایجاد می‌کند می‌زند و دیگر مثل جدایی اتمسفری پیوسته ندارد. این همان تفاوتی است که فرهادی در کارش ایجاد کرده و تجربه‌ی تازه‌ای برای آشنایان به آثار او ایجاد کرده است. لحظاتی که عماد از رعنا سؤال می‌پرسد و او به خاطر ترسش جوابی مطابق واقعیت نمی‌دهد ما را یاد آشفتگی‌های سپیده در درباره‌ی الی و تردیدهای راضیه در جدایی می‌اندازد. آن فیلم‌ها بعد از نقطه‌ی اوجشان به چیزی شبیه نتیجه‌گیری و ثبات می‌رسیدند اما پس از اتفاق فروشنده، داستان همچنان صعود می‌کند و به مرز انفجار می‌رسد. شاید همین است که باعث می‌شود فروشنده در لیست آثار فرهادی در رتبه‌ی اول قرار نگیرد.

 

 

9b4166eb-eea0-44aa-8f96-92b7d49bfa68.jpg

 

پایان‌بندی‌های بقیه‌ی فیلم‌های فرهادی با اینکه صفر و یک نبودند اما «پایان» بودند، جایی که قصه تمام می‌شد و درگیری‌ها به خاتمه می‌رسید و چیزی که می‌ماند تصمیم ما بر چگونگی این پایان بود. اما فروشنده با اینکه پایان‌بندی به یاد ماندنی‌ای دارد، قصه را تمام نمی‌کند و حتی با تکیه‌ی زیاد بر تعلیق می‌خواهد کوبنده‌تر از چیزی که هست جلوه کند.

 

قصه در فیلم‌های قبلی پیش از اینکه به مرحله‌ی تصمیم‌گیری تماشاگر برسد تمام می‌شد (اینکه ترمه مادرش را انتخاب می‌کند یا پدرش را چیزی را تغییر نمی‌دهد) اما در فروشنده گره داستان هنوز سرجایش است و ما فقط یک سکانس پر از تعلیق و استرس عالی را تماشا کردیم. شاید فرهادی در روایت این نوع داستان‌ها تازه‌کار باشد و در فیلم‌های قبلی‌اش روایتی یکنواخت‌تر را انتخاب کرده باشد، اما در فروشنده لحظه را به بازه ترجیح می‌دهد و این پیام را هم با سکانس افتتاحیه و پایان‌بندی به مخاطب می‌رساند. فروشنده همچنان کاملاً یک فیلم از دنیای فرهادی است که رنگ و بوی تازه‌ای گرفته اما شاید به اندازه‌ی کارهای قبلی، پخته نباشد.

 

فروشنده خوش‌ساخت است و بیننده را همراه می‌کند، گاهی از سرعتش کاسته می‌شود اما وقتی تمام می‌شود دیگر کسی به سکانس‌های متوسطش فکر نمی‌کند چون پایانی دارد که مانند چکش قاضی در دادگاه باعث سکوت همه می‌شود. این تأثیر اما لحظه‌ای است و چند روز بعد که از فضای فیلم خارج شدید با اینکه لذت آن هیجان زیر زبانتان مانده، طولانی‌مدت نخواهد بود. جای تحسین بسیار دارد که اصغر فرهادی با موفقیت‌های بزرگی که با دو سه فیلم آخرش کسب کرده، همان راه را در پیش نگرفته و از منطقه‌ی راحتی‌اش فاصله گرفته است.

 

فیلم بدون شک وام‌دار تجربه‌های گذشته‌ی او است اما روایت قصه‌اش جنس دیگری دارد و البته تأثیرگذاری‌اش تاریخ انقضای کوتاه‌تری. فرهادی همچنان در بالاترین کیفیت خودش کار می‌کند و راه‌های جدید را امتحان می‌کند، کاری که شاید هر کارگردانی بعد از چند فیلم موفق هیچوقت انجام ندهد.

 

برای مشاهده این بخش لطفا وارد حساب کاربری خود شوید یا اگر عضو نیستید از این قسمت عضو سایت شوید